Consument positief over Bromelia

Bij het zien van de Bromelia heeft de consument alleen maar positieve associaties: mooi, exotisch en kleurrijk. Dat blijkt uit consumentenonderzoek in Duitsland, Frankrijk, Polen en Zweden. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Gewascoöperatie Bromelia van LTO Glaskracht Nederland.

De resultaten zijn onlangs gepresenteerd aan de Nederlandse en Belgische kwekers en veredelaars die in de coöperatie zijn verenigd.

Naamsbekendheid gering
Gemiddeld 85% van de ondervraagde consumenten herkent Bromelia goed na het tonen van foto's. Slechts tien procent hen weet echter de juiste naam te noemen. Dat maakt het lastig om ernaar te vragen als je er een wilt kopen. Het goede nieuws: ongeveer de helft van alle consumenten geeft aan wel een Bromelia te willen kopen als ze hem in de winkel zien staan.

De bloemenwinkel en het tuincentrum zijn logische verkooppunten voor Bromelia, vindt de consument. Daar is de plant redelijk goed zichtbaar, maar het kan altijd beter. De bijzondere, exotische uitstraling van Bromelia spreekt veel mensen aan. Ook de prijsstelling, de lange bloeitijd en het felle kleurenpalet worden als positief ervaren. Rood wordt vaak genoemd als favoriete kleur, maar tweekleurig is ook zeer geliefd.

Luchtzuiverend & duurzaam
De luchtzuiverende werking van Bromelia zou voor de consument een extra argument zijn om tot koop over te gaan. Ook het label 'duurzaam geteeld' spreekt aan. Consumenten verwachten dat Bromelia makkelijk te verzorgen is. Toch is het niet voor iedereen duidelijk hoe je een exotische plant in leven houdt; verzorgingstips en instructies zouden die twijfel weg kunnen nemen.

Elk type eigen fans
Een sterke voorkeur voor een bepaald type Bromelia is er niet: Guzmania, Vriesea, Tillandsia, Multiflora, Aechmea en Neoregelia hebben allemaal hun eigen fans. Eén Bromelia in een pot heeft de voorkeur, maar een mix van verschillende typen Bromelia in één pot scoort ook hoog. De consument vindt dat een Bromelia in veel interieurs past, en zeker ook in kantoren, restaurants en hotels. Daarnaast wordt de plant geschikt gevonden als cadeau, bijvoorbeeld voor Moederdag, als bedankje, voor een nieuwe woning of zomaar. 

Over het onderzoek en vervolg
Het consumentenonderzoek is eind 2017 uitgevoerd door MarktOnderzoeksCoach.nl (in samenwerking met Royal FloraHolland). Voor het onderzoek zijn 2.000 consumenten (plantenkopers in de leeftijd van 18 tot 75 jaar) ondervraagd in vier landen: Duitsland, Frankrijk, Polen en Zweden. Deze landen zijn belangrijk voor de marktontwikkeling van Bromelia.  

Bromeliakwekers en -veredelaars gaan zowel individueel als collectief met de resultaten aan de slag. Zij gaan bijvoorbeeld werken aan betere verzorgingsinformatie, de naam Bromelia duidelijker communiceren als overkoepelende naam, informatie delen met retailers, detaillisten en groothandelaren om nog beter in te spelen op de wensen en behoeften van de consument.

Astrid van der Helm

Glastuinbouw Nederland - © 2024