Innovatieve concepten om jongeren aan de groente te krijgen

Zes jongeren pitchten afgelopen vrijdag hun idee over hoe zij kinderen en jongeren aan de groente denken te krijgen. De pitches vonden voorafgaand aan de officiële opening van de Dutch Agri Food Week plaats, die minister Schouten opende. Vertegenwoordigers uit de hele keten - van producent tot retail - waren hierbij aanwezig.

De Grootste groentekraam
Na de pitches konden de jongeren hun concepten tonen aan het publiek van de opening van de Dutch Agri Food week tijdens de 'Grootste groentekraam van Nederland' en kon het publiek de verschillende groentesnacks proeven.

Prijsvragen
De jongeren die een pitch mochten geven zijn de winnaars van de prijsvragen rondom groentesnacks en nieuwe media. Die prijsvragen werden georganiseerd op initiatief van Stichting Innovatie Glastuinbouw (SIGN) om jongeren meer groente te laten eten. De prijsvragen zijn onderdeel van de Voedselagenda van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

De twee prijsvragen leverden een rijke oogst aan ideeën op. Uit de 188 concepten voor groentesnacks en nieuwe media werden elf winnaars gekozen. ZLTO begeleidde de winnaars en bracht hen in contact met (retail)bedrijven en adviseurs. Vier van de concepten komen naar verwachting binnen een half jaar op de markt.

20% van de 9 tot 12 jarigen eet voldoende groente
Cijfers van CBS laten zien dat de helft van de jonge kinderen genoeg groente eet. Toch is het percentage 9 tot 12 jarigen dat voldoende groente eet gezakt tot 20%. Bij jongeren tussen de 12 en 16 jaar is dat nog maar 13% (CBS, 2016). Meer dan 80% van de middelbare scholieren eet in de pauze een roze koek of drinkt een energiedrankje (CBS, 2016). Nieuwe manieren om jongeren aan de groente te krijgen lijken dringend nodig.

Benieuwd naar de concepten van de jongeren? Bekijk ze hier.

Dewi Hartkamp

LTO Glaskracht Nederland - © 2018 Copyright - Disclaimer - Privacy en cookies