Omkering Versketens (Personalised Food) van start
De geselecteerde organisaties gaan een aanbod ontwikkelen voor de specifieke doelgroepen met als resultaat minimaal 250 deelnemers gedurende drie maanden te voorzien van een gezond aanbod. Doel is om te verkennen of deze omgekeerde versketens helpen om de groente- en fruitconsumptie te verhogen en inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt (sleutelprocessen gedrag).
Mensen reageren verschillend op voeding: omstandigheden (lifestyle), genetische aanleg en smaakvoorkeuren bepalen welke effecten voeding heeft op mensen. Grote persoonlijke veranderingen (diagnose van een ziekte, zwangerschap) verhogen de kans dat mensen gezonder willen gaan eten. De gedachte is dat vanuit een specifieke-gepersonaliseerde- behoefte de vraag naar gezond voedsel meer gestalte krijgen. SIGN onderzocht samen met alliantiepartner Economische Zaken (EZ) de potentie van ‘personalised food’ in relatie tot groente en fruit. In 2015 is een animatie en een flyer gemaakt over gepersonaliseerde voeding als route voor omgekeerde versketens.
In 2016 is onderzocht welke partijen hier invulling aan kunnen geven en hoe dergelijke pilots te financieren zijn. De twee pilots lopen tot eind 2017 en zijn gefinancierd uit het EZ budget voor het SIGN programma Waard&vol Groen 2016-2020.