Reputatie centraal onderwerp op businessledenbijeenkomst

De reputatie van een individueel bedrijf, een hele sector én hoe die te bewust te managen. Dat stond als onderwerp centraal op de bijeenkomst die LTO Glaskracht Nederland organiseerde voor haar businessleden, aangevuld met een kleine groep bedrijfsleden. De bijeenkomst vond plaats bij de inspirerende orchideeënkwekerij Opti-flor van Marco en René Hendriks.

Frank Peters van Virtus Communicatie presenteerde vanuit zijn ervaring bij een breed scala grote een kleine bedrijven zijn visie op reputatie. Hij benoemde daarbij de tien to-do en not-to-do. Mark Schermer van Dümmen Orange voegde daar in zijn presentatie aan toe hoe hij met deze nieuwe naam voor het conglomeraat aan onderliggende bedrijven aan reputatie werkt.

“Reputatie is wat anderen over je zeggen als je de kamer uit bent”, dat was kort en krachtig de definitie van Peters. Reputatie heeft heel veel te maken met vertrouwen. Dat komt te voet en gaat te paard, of zoals Peters presenteerde: 'Trust is like a paper, once it’s crumpled it can't be perfect again'. Vroeger had een bedrijf of organisatie een dag de tijd om op een calamiteit te regeren, want pas de volgende dag verscheen er weer een krant. Met de komst van Social Media is eigenlijk iedereen ‘journalist’ geworden en kun je à la minute een foto op Twitter of Facebook zetten. Daarmee is de reactietijd verkort tot maximaal een uur. "Wees je dat bewust", betoogde Peters, "en bereid je daarop voor." Heel vaak is het dan niet mogelijk om vanuit de inhoud te reageren (er is nog geen oplossing), maar wel vanuit het proces (we weten het en werken eraan en komen snel met meer informatie).

Mark Schermer gaf een kijkje in het uitdagende proces waarin Dümmen Orange zit om van een reeks bekende merken, uit de wereld van veredeling en vermeerdering van sierteeltgewassen, om te turnen naar één wereldwijd uniforme naam. De onderliggende bedrijven hebben cq hadden stuk voor stuk een goede reputatie. Die namen zijn weg en Dümmen Orange werkt hard om bekend te worden met die naam en de reputatie te behouden cq over te nemen.

De discussie leerde dat het onderwerp ook een eye-opener was, zowel voor businessleden als bedrijfsleden.

Kennismaken met Klas in de Kas

Heeft u hart voor de tuinbouw? Vindt u het belangrijk dat basisschool leerlingen ook enthousiast worden gemaakt voor de tuinbouw? Kom dan op 17 april om 19.30 uur naar de proefles en maak kennis met de vrijwilligers en de gastlessen van Klas in de…

Glastuinbouw Nederland - © 2024