Pilot plantenvervoer per trein naar Zweden

In een diesel-elektrisch geconditioneerde container is donderdag 9 april een succesvol pilottraject afgesproken met een lading planten per trein naar Zweden. Dat is een proef met producten van de Nederlandse plantenexporteur Noviflora in het Westland en onderdeel van project GreenCHAINge. Vervoer per trein zorgt voor ongeveer 65% besparing van CO2-uitstoot en is goedkoper.

Er is gebruik gemaakt van een Nederlands-Duitse vrachttrein die ’s middags vertrekt uit Duisburg en de volgende ochtend vroeg in Zweden arriveert.

Dit traject is in de sierteeltsector een nieuwe transportvariant en een andere vorm van duurzame logistieke innovatie. Hier wijdde VGB (brancheorganisatie voor de groothandel in bloemen en planten) tijdens de Nordic Flower Expo in Malmö (13-15 april) een seminar aan.

Van Duitsland naar Zweden in 17 uur
Op die eerste specifiek aan bloemen en planten gewijde beurs voor Noord-Europa (gericht op de Scandinavische en Baltische landen) had GreenCHAINge ook een stand. Daar was onder meer de container te zien en worden bezoekers over gecombineerde vervoersmodaliteiten geïnformeerd. De trein rijdt van Duisburg in Duitsland, waar de container vol planten per vrachtwagen uit Nederland aankomt, in 17 uur naar Helsingborg in Zweden. Er gaan 43 Deense karren in, net zoveel als in een vrachtwagen. Het transport werd georganiseerd door de in spoorvervoer gespecialiseerde logistieke dienstverlener Samskip van Dieren Multimodal. Omdat een vrachttrein geen elektriciteitsaansluiting  heeft, is de geconditioneerde container voorzien van een dieselaggregaat, dat de stroom levert en de lading bloeiende potplanten exact op 15°C geconditioneerd houdt.

Noviflora is gespecialiseerd in export naar Scandinavië. Het experiment met het plantenvervoer per trein wordt gesteund door de Nederlandse ambassade in Denemarken. In GreenCHAINge, gericht op het vinden van andere vervoersmodaliteiten dan vrachtwagens en vliegtuigen voor sierteeltproducten, werken tal van organisaties in de sector, overheid en kennisinstellingen samen. Zoals: VGB, LTO Glaskracht Nederland, Universiteit Wageningen, FloraHolland en Plantum, exporteurs en importeurs en wordt gefinancierd door het ministerie van EZ, Topsector Tuinbouw en het Productschap Tuinbouw. Behalve op de trein richt het samenwerkingsverband zich op zeetransport. Daarbij wordt de gehele keten bekeken, waarbij bijvoorbeeld veredelaars meedenken en leren welke soorten zich in het bijzonder lenen voor andere vervoersmodaliteiten en lange duur transport.

Verduurzamen en kosten besparen
Doelstellingen van GreenCHAINge zijn het verduurzamen van en kostenbesparingen op de logistiek. Maar dat vergt wel optimale kwaliteitsbeheersing. De ambitie is in 2020 op bestemmingen boven de 800 kilometer 20% multimodaal exportvervoer (trein of schip) te hebben (15% minder CO2-uitstoot) en 40% per schip te importeren (36% minder uitstoot).

Arthur van den Berg

Glastuinbouw Nederland - © 2024